Onderzoek over vliegtickets vergelijkingswebsites

Onderzoek over vliegtickets vergelijkingswebsites

Wie zonder te vergelijken de eerste de beste vliegticket aanbieding boekt, betaalt mogelijk veel te veel. Om dat te vermijden hebben vliegtickets vergelijkingswebsites het tot hun taak gemaakt om de moeilijke zoektocht naar de beste prijs te vergemakkelijken. Welke vergelijkingswebsite de beste prestatie levert heeft het Nederlands Instituut voor Kwaliteitstests (NIKWA) nader onderzocht.

Veertien van de meest bezochte vliegtickets vergelijkingswebsites zijn onderzocht:

  • Chaser.nl       – Chaser B.V.
  • Goeuro.com       – GoEuro Corp.
  • Google.nl/flights   – Google Netherlands B.V.
  • Jetcost.nl       – Blue SAS, Jetcost
  • Kayak.nl       – Kayak Europe GmbH
  • Lowcostairlines.nl   – Lowcostairlines.nl B.V.
  • Momondo.nl     – Momondo A/S
  • NL.skycheck.com   – Skycheck GmbH
  • Paperflies.com       – PaperFlies VOF
  • Reizen.kelkoo.nl    – Kelkoo Netherlands B.V.
  • Skyscanner.nl       – Skyscanner Ltd
  • Tripadvisor.nl       – TripAdvisor LLC
  • Vakantiepiraten.nl   – HolidayPirates GmbH
  • Vliegen.idealo.nl     – Idealo Internet GmbH

 

Op vliegtickets vergelijkingswebsites is het niet mogelijk om direct een vlucht te boeken zoals op de websites van vliegtickets aanbieders. Vergelijkingswebsites zoeken de beste prijs en nadat men een aanbod gekozen heeft wordt hij doorgestuurd naar de website van de luchtvaartmaatschappij of het online reisbureau. Om onaangename verrassingen te vermijden moet op mogelijke verschillen tussen de gevonden prijs op de vergelijkingswebsite en de prijs van de vliegticket aanbieder gelet worden omdat deze van elkaar kunnen afwijken. Daarom is de juistheid van door de vergelijkingswebsites gevonden prijzen een belangrijk deel van het onderzoek. Daarnaast wordt onderzocht welke vergelijkingswebsite de beste prijzen vindt en hoe gebruiksvriendelijk de navigatie van de websites en de zoekfunctie is. De klantenservice werd via e-mail getest.

 

De testcriteria zijn onderverdeeld in drie verschillende gewogen hoofdcriteria:

  1. Prijzen: Hoe hoog zijn de getoonde prijzen voor 20 onderzochte vliegprijsscenario’s voor buitenlandse vluchten? Hoe vaak wordt de laagste prijs getoond? Hoe groot is het verschil tussen de prijs van de vliegtickets vergelijkingswebsite en de boekingssite? (55% van het totaal resultaat)
  2. Gebruiksvriendelijkheid: Hoe comfortabel is het zoeken van een vlucht op de vliegtickets vergelijkingswebsite? (25% van het totaal resultaat)
  3. Klantenservice: Hoe is het gesteld met de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid van de klantenservice via de e-mail? Worden de testklanten ook deskundig en uitgebreid geadviseerd bij hun problemen? (20% van het totaal resultaat)

De prestaties in de categorieën prijzen en gebruiksvriendelijkheid zijn door experts geanalyseerd. De klantenservice werd door gekwalificeerde en onherkenbare testklanten via e-mail getest.

 

Prijzen

In de categorie prijzen werden twintig scenario‘s op prijs getest per vergelijkingswebsite (omiddelijk achter elkaar per scenario). Alle vliegprijs scenario’s bestaan uit een heen- en terug vlucht voor een volwassene in de economy klasse. Uitgangspunt van de scenario’s zijn luchthavens in Nederland met korte-, middellange- en langeafstandsvluchten (bijvoorbeeld naar Parijs, Dubai of Denpasar). Voor koopjesjagers en Nederlanders in de grensregio’s werden ook de vluchtprijzen vanaf de luchthaven’s in Antwerpen, Dusseldorf en Brussel onderzocht.

De op de vergelijkingswebsites gevonden prijzen werden daarna op de goedkoopste vliegticketaanbieder website gecheckt of de vlucht daadwerkelijk beschikbaar is en of de boekingsprijs hetzelfde is. Verrassend was dat twee aanbieders niet voor alle scenario’s beschikbaare vluchten konden tonen. Want reisbestemmingen zoals bijvoorbeeld Malaga, Heraklion of Dubai zijn niet in een van de meest afgelegen regio’s van de wereld.

De belangrijkste taak – de prijsvergelijking – werd door alle onderzochte aanbieders goed tot zeer goed doorgevoerd. Voor dure vluchten zoals langeafstandsvluchten is het daarentegen raadzaam om niet alleen op de prijzen van één zoekactie te vertrouwen. De prijs van de duurste vergelijkingswebsite lag gemiddeld 33% over de prijs van de goedkoopste vergelijkingswebsite en dat is wel opmerkelijk. In uitzonderlijke gevallen waren de verschillen zelfs nog groter. Twee voorbeelden: een directe vlucht van Brussel naar Lissabon was bij dit scenario 173% ofwel 266 euro’s duurder bij de duurste vergelijkingswebsite in vergelijking met de goedkoopste vergelijkingswebsite. Bij een vlucht bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen Stansted was het prijsverschil 91%. Een vergelijking is daarom de moeite waard.

De juistheid van de prijzen van sommige vergelijkingswebsites schoot ernstig tekort. Gemiddeld voor alle scenario’s was de prijsafwijking tussen de vergelijkingswebsite en de vliegticket boekingswebsite bijna 7 euro’s. In uitzonderlijke gevallen was de boekingsprijs 300 euro’s hoger dan het resultaat van de vergelijkingswebsite. De grootste afwijkingen vonden de testpersonen bij Vakantiepiraten.nl, Momondo.nl und Kayak.nl. Daarentegen hadden de prijzen van Goeuro.com gemiddeld een verschil van één cent en waren het meest nauwkeurig.

Geen van de onderzochte vergelijkingswebsites slaagde erin om altijd de gunstigste prijs te vinden. Jetcost.nl en Vliegen.idealo.nl hadden vier keer de gunstigste prijs voor de onderzochte prijsscenario’s. Daardoor haalde Jetcost.nl met het cijfer 9,8 (zeer goed) in de categorie prijzen de eerste plaats, nauw gevolgd door Vliegen.idealo.nl met een 9,7 (zeer goed). Tripadvisor.nl komt op de derde plaats met een 9,4 (zeer goed).

 

Gebruiksvriendelijkheid

In de categorie gebruiksvriendelijkheid werden de zoek- en filtermogelijkheden en de zoekresultaten voor de vliegprijs scenario’s door experts nader onderzocht. Resultaat: de oriëntatie op de prijsvergelijkingswebsites was makkelijk en maakte een goede eerste indruk op de testpersonen. Het was altijd duidelijk hoe de vliegprijzen door klanten gevonden konden worden. Bovendien waren alle onderzochte websites duidelijk gestructureerd en overzichtelijk.

Alle vergelijkingswebsites lieten helder zien welke luchtvaartmaatschappijen, online reisbureau’s en vliegticket aanbieders zij doorzoeken. Echter werd verdere informatie over de vliegticket aanbieders, zoals bijvoorbeeld telefoonnummers om direct contact met hun op te nemen, nauwelijks getoond.

Ook bij de zoekfuncties die verder gaan dan het aangeven van de luchthaven van vertrek en aankomst, bestond er bij sommige aanbieders nog ruimte voor verbetering. Het doelgericht zoeken van vluchten inclusief stopover of het aangeven van de reisklasse was bij een kwart van de vergelijkingswebsites niet mogelijk.

Wie flexibel is en niet op een bepaalde datum moet vertrekken kan er financieel voordeel uit halen. Helaas mist er bij sommige aanbieders informatie over het flexibel zoeken van vluchten om de gunstigste prijs te vinden. Handige zoekfuncties zoals prijsalarm, prijskalender of een overzicht van heen- en terugvluchten in een matrix ontbraken in sommige gevallen.

De presentatie van de zoekresultaten maakte een goede indruk en ook de filterfuncties werkten goed. Belangrijke aspecten zoals de prijs van de vlucht, de luchtvaartmaatschappij en de vliegtijden werden door alle vergelijkingswebsites overzichtelijk getoond.

Het beste kwam Kayak.nl uit de test op het gebied van gebruiksvriendelijkheid (9,8; zeer goed), nauw gevolgd door Vakantiepiraten.nl met het cijfer 9,7 (zeer goed) en Momondo.nl (9,4; zeer goed).

 

Klantenservice

De klantenservice van vliegtickets vergelijkingswebsites bestaat niet om klantenvragen over individuele boekingen te beantwoorden. Voor deze vragen verwijzen de vergelijkingswebsites naar de klantenservice van het online reisbureau of de luchtvaartmaatschappij bij welke de vlucht geboekt werd. Alhoewel zouden de vergelijkingswebsites vragen over de zoek- en sorteerfuncties en het zoekresultaat kunnen beantwoorden en informatie over mogelijke toeslagen en bijkomende kosten wel kunnen geven. Maar in de praktijk was er een zeer ontnuchterend beeld: Alleen op rond de helft van de verstuurde e-mails ontvingen de testpersonen een antwoord. Sommige aanbieders gaven helemaal geen antwoord.

Kayak.nl scoorde met de beste klantenservice in de test. Op alle e-mails werd bijtijds een antwoord ontvangen en ook inhoudelijk werden de klantenvragen op een uitvoerige wijze beantwoord.

Kayak.nl behaalde bij de categorie klantenservice met het cijfer 9,3 (zeer goed) de eerste plaats, gevolgd door Momondo met een 7,9 (ruim voldoende) en Skyscanner met het cijfer 6,7 (voldoende) op de derde plaats.

 

Vliegen.idealo.nl testwinnaar van het gehele onderzoek

Vliegen.idealo.nl voldeed het best aan de gestelde criteria en is uiteindelijk de testwinnaar geworden met het cijfer 8,8 (goed), nauw gevolgd door Skyscanner.nl op de tweede plaats met eveneens het cijfer 8,8 (goed). Kayak.nl staat op nummer drie met het cijfer 8,5 (goed).

De uitvoerige resultaten van deze studie zijn tegen een vergoeding van 950,00 euro exclusief BTW bij NIKWA (info@nikwa.nl) te verkrijgen.

Results by Test Category

De resultaten van de geteste subcategorieën vindt u hier, van elke testcategorie is een top 3 gemaakt.

Prijzen

  Vendor Score Info
1 Jetcost.nl 98% 9,8 | zeer goed
2 Vliegen.idealo.nl 97% 9,7 | zeer goed
3 Tripadvisor.nl 94% 9,4 | zeer goed

Gebruiksvriendelijkheid

  Vendor Score Info
1 Kayak.nl 98% 9,8 | zeer goed
2 Vakantiepiraten.nl 97% 9,7 | zeer goed
3 Momondo.nl 93% 9,4 | zeer goed

Klantenservice

  Vendor Score Info
1 Kayak.nl 92% 9,3 | zeer goed
2 Momondo.nl 77% 7,9 | ruim voldoende
3 Skyscanner.nl 64% 6,7 | voldoende